Strumplesten

Idag fick ja lära mig ett nytt ord som ja aldrig hört förut : Strumplästen

Det betyder att man är utan strumor eller att man gick runt i strumpor minns inte exakt och då ja skulle kolla på wikipedia så fanns det inte ens med. Det roliga var att alla visste fan vad det betydde och själv har man levt 22 år utan att ha hört det.

Nån mer än mig som inte har hört det förut? Min tanke var att det ordet kankse inte andvänts i norrland hehe


2010-05-10 @ 18:15:52 Permalink Allmänt Kommentarer (5) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: mami

angående strumplästen. När man går omkring med strumpor fast man borde ha skor på sig (typ ute på gräsmattan) kan man säja.: Men Anna! går du omkring i bara strumplästen ? Ett ord man använde förr i tiden typ.


2010-05-11 @ 10:27:03

Postat av: j

Jag har då inte hört de förr:D tror på norrlandsteorin.


2010-05-11 @ 16:41:42
URL: http://johannalundman.blogg.se/

Postat av: Frida

Jag har hört det :) Fast det kanske beror på att jag jobbar med gamlingar! Haha


2010-05-12 @ 18:43:52
URL: http://fridagiese.blogg.se/

Postat av: mami

efter att ha frågat min egen expert min mamma majlis så har jag även fått veta att läst är en sorts sko av trä som de använde förut när man gjorde skor. Man hade en läst hos skomakaren med sin storlek och när man behövde nya skor så tog skomakaren bara fram den personliga lästen och gjorde nya skor med den som modell.Därav ordet läst


2010-05-12 @ 21:23:50

Postat av: carl

shit mamma du är ju värsta wikipedian=)


2010-05-13 @ 18:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback